wz

Maryša

 

autor: Alois a Vilém Mrštíkové

 

premiéra: 23. března 1996 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Francek

 

 

 

 

Snažím se najít argumenty pro to, že Maryša není „folklorní detektivka“, jak se může zprvu jevit. Snažím se doložit, že příčina oné podivné vraždy v závěru nemůže spočívat jen v osobním protivenství, ale že je zoufalým, snad i zbytečným pokusem zbavit se alespoň na chvíli, byť se všemi důsledky, společné lidské viny. Provinění, které si více či méně uvědomujeme všichni, s nímž se lépe či hůře smiřujeme. Osudové viny za nemožnost žít v civilizovaném světě v naprostém souladu se svými city, s přirozenou morálkou. Viny za povinnost a nutnost žít ve světě lidí, který nemůže mít ideální tvář. Žít ve světě, jehož výraz i podstata jsou kompromis, konformita, nedokončenost, polovičatost, nesprávnost, neúplnost, vždy alespoň špetka lži či trocha účelovosti. Chceme-li vůbec žít, musíme na tento svět přistoupit, ale přistoupit na něj znamená zároveň v jistém smyslu rezignovat na sebe sama, na své přirozené vnitřní cítění, na své přesvědčení, vzdát se svobodného rozhodnutí. Maryša, která sáhne vraždou tam, kam je sahat zakázáno, a která se před zraky všech proviní, ukazuje tímto činem k vině těch, kteří ji skrývají, ač ji od začátku tuší. Každý se totiž může dopustit zla, i když chce konat dobro.

                                            (Z poznámek režiséra Jana Buriana na zahajovací zkoušce)

 

 

Pan Hamilkar

 

autor: Yves Jamiaque

 

premiéra: 28. října 1995 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Paolo

 

 

Francouzská hořká komedie o lásce, o nebezpečné hře s lidskými city, o předstírání. Pan Hamilkar - smolař a paroháč - který ztratil schopnost komunikace s lidmi, si najme na ulici tři lidi a za slušný honorář od nich požaduje věrohodné předstírání rodinného života.

Vážná tématika, která promlouvá k duši diváka, je spojená s komediální formou. Téma potřeby lásky, téma osamění, nemožnosti nahradit skutečný cit citem předstíraným, to vše se nás hluboce dotýká.

 

 

Otcové se rodí ve skříních

 

autor: Giulio Scarnicci, Renzo Tarabusi

 

premiéra: 22. června 1996 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Mariano, úslužný mládenec

 

 

Situační komedie o tom, jak je těžké opatřit si vyhovujícího otce.

 

Tajnou chodbou ústící ve skříni dostane se do pokoje nekoncesovaného výrobce ohňostrojů Lotaira Curatola skutečný hrabě Aureliano Bossi a v Lotairovi pozná svého nemanželského syna. Lotairo potřebuje legitimovat svůj původ, aby se jeho dcera Simona mohla provdat za syna lékárnice Caroniové. Lotairův podnájemník speleolog prof. Luciano provázený vyzývavě přitažlivou asistentkou Dianou, je ovšem ve skutečnosti lupič Rififi. Hrabě Bossi pozná své druhé nevlastní dítě i v Lotairově tetě Isollně, jež je léta zasnoubena s Giacomem, zaměstnancem pohřebního ústavu a upozorňuje snoubence na tipy „zákazníků“…

 

 

 

Martin StránskýMartin StránskýTextové pole:                                                                                                                                          Správce webu: mirmel
DivadloBiografieRozhlasAktualityTiskFilm, seriálDabingOdkazyCeny, nominaceOstatníFotogalerieRelaxVidea

zdroj foto: Zápisník DJKT

zdroj foto: Zápisník DJKT

zdroj včetně foto: Zápisník DJKT